torstai 4. joulukuuta 2014

Talvinen Tallinna

Siskon kanssa jo alkuvuodesta suunniteltiin, että lähdetään jossain vaiheessa Tallinnassa käymään. Matka piti alunperin tehdä kesällä, mutta kuten usein asiat tapahtuu viime tinkaan, niin jäi tämäkin reissu tähän loppu vuoteen. Sunnuntai aamuna hypättiin Porista Onnibussiin ja sieltä Länsisatamaan. Halpaa tuo bussimatkustaminen, eikä tuo lauttamatka Tallinkillakaan ihan kauhesti lompakkoa keventänyt. Kolmen jälkeen oltiin jo Tallinnassa.
Tallinnassa pääsimme nauttimaan kauniin kuulaasta talvisesta säästä. Pakkasta oli kymmenisen astetta ja maassakin oli hiukan lunta. Ihana valoisuus tämän marraskuisen pimeyden keskellä. Muutenkin reissumme sujui iloisissa merkeissä ja pitkästä aikaa tuli naurettuakin ihan vedet silmissä.
 Majottauduimme Kalev Spahan, joka oli sopivan matkan päässä sekä satamasta että vanhasta kaupungista. Ekstrana saimme nautiskella kylpylästä. Hotelli oli ihan kiva ja kylpylä toimiva. Ekana iltana matkasta ja kylpemisestä väsyneenä päätimme nauttia myös illallisen hotellin buffetissa. No se nyt ei sitten meitä saanut ihan hurraamaan, mutta vatsan täytettä saimme kuitenkin.
Aamulla sitten vatsa täyteen aamiaisella ja kohti vanhaa kaupunkia. Ilma oli todella freesi. Vaikka sitä olikin varustautunut omasta mielestä riittävällä vaatetuksella, kylmä tuppasi tulemaan. No ei sitä sitten auttanut kuin poikkeilla sisällä kaupoissa.
 Niin monesti, kun Tallinnassa on käynytkin, niin aina vanha kaupunki jaksaa ihastuttaa ja yllättää. Rauhaisa tunnelma ja ihanat rakennukset. Toki shoppailu tuo aina oman lisänsä, vaikka tällä reissulla ei nyt niin paljon käteen jäänyt tavaraa. Suurimmat ostokset tuli tehtyä apteekista, luontaistuotteita.
Joulutori oli ihana ja vanhakaupunki oli koristeltu ja valaistu kauniisti. Kylmän sään vuoksi tori täytyi kiertää useammassa osassa ja välillä käydä lämmittelemässä kaupoissa ja kahvilla. Glögin juomista ulkona ei voinut ajatellakaan.
 Näkeehän sen näistä pörhistyneistä varpusistakin, kuinka kylmä siellä oli. He pitivät seuraa aitauksessa olevalle porolle ja samalla aterioivat.
 Vanhan kaupungin ulkopuolellakin hiukan kiertelimme ja ihailimme kaupunkia. Kävimme Viru Keskuksessa. Paljon siellä oli kaikkea ihanaa tarjolla, mutta meidän ostokset keskittyivät lähinnä apteekkiin ja sitten kävimme nauttimassa ihanat pinaatti-fetapiirakat.
Illalla lähdimme ihailemaan kaupungin iltavalaistusta ja olihan se upea. Joulukuusi ja esiintymislavakin loistivat koristeluineen.
Arvoimme hetken minne menemme syömään. Sisäänheittäjiäkin oli muutamassa paikassa. Loppujen lopuksi päädyimme valkosipuliravintola Balthasariin. Pääruuaksi otimme peuraa, jonka liha ja kastike olivat aivan mahtavia. Jälkkäriksi otin valkosipulijäätelöä ja niin omituiselta kuin yhdistelmä kuulostaakin, niin se oli todella hyvää. Päivällä jo herkuttelimme valkosipulisuklaalla, joka oli hyvää sekin. Näihin maukkaisiin tunnelmiin lopettelimme reissuamme ja seuraava päivä kului matkustaessa takaisin kotiin, jossa odottivat ihanat vauvauutiset.