torstai 10. huhtikuuta 2014

Elämä opettaa

Elämä tuo eteemme opettajia, mitä kummallisimmilla tavoilla. En suosittele kenenkään kuitenkaan käyttämään tätä tapaa toisia opettaakseen, vaikka minä siitä oivalluksia sainkin, tosin se ei varmaan ollut ainakaan tällä tapaa henkilön tarkoitus. Olen pitämässä toista kertaa Reposaaressa NLP-tilaisuutta ja asiaan liittyen sain eilen nimettömän tekstiviestin, joka aluksi pelotti, mutta kun otin NLP-työkalut käyttööni se aukaisi minulle paljon ajatuksia ja vahvisti sitä minkä takia haluan jatkaa NLP:n parissa.

Vaihdoimme mielipiteitä muutamissa viesteissä, mutta lyhykäisyydessään viestien sisältö liittyi siihen, että NLP/ minun esitykseni on kusetusta, paskanjauhantaa, rahastusta ja manipulointia. Itse en saanut vastauksia kysymyksiin kuinka paljon henkilö tietää NLP:stä ja onko hän käynyt kuuntelemassa, mitä puhun. Mielenkiintoista.

Mitä tästä kaikesta sitten oivalsin. Ensiksi pysymällä keskellä itseään ja sydän avoimena kaikessa rauhassa, pystyt kommununikoimaan ja samalla myös rauhoittamaan toista. Omassa vallassasi on kuinka reagoit ja asennoidut saamaasi viestiin. Ja huomasin vielä senkin, että koska olen täysin puhumani asian takana ja tiedän kokemuksesta kuinka se toimii, minun oli helppo pysyä rauhallisena, koska en allekirjoittanut yhtäkään viesteissä olevista lausumista.

Siitä siirtyen sujuvasti toiseen asiaan eli nuo viesteissä mainitut asia eivät vaan olleet minun kartallani. Eli yksi NLP:n perusoletuksista on, että meillä on kartta ja maasto. Maasto on todellisuus ja meillä jokaisella on oma karttamme kuinka sen todellisuuden näämme. Oma karttamme on meille se totuus, mutta meidän on mahdollista niin halutessamme laajentaa karttaamme. Tämän henkilön tausta, historia, kokemukset yms. ovat mahdollisesti muokanneet hänen karttansa niin, että hän on tuota mieltä.

Todennäköisesti tällä henkilöllä oli myös omalta kartaltaan katsottuna hänelle positiivinen tarkoitus. Mikä se oli, sitä en tiedä. Mahdollisesti ehkä estää minua kusettamasta, rahastamasta ja manipuloimasta ihmisiä, mitä omasta mielestäni en tee. Mutta hän näki ehkä tällaisen uhan, perustuen omiin kokemuksiinsa ja tulkintoihinsa.

Jostain olen aikoinaan lukenut, että kun asettaa itselleen tavoitteita, elämä välillä koettelee haluatko todella jatkaa tätä polkua, oletko valmis jatkamaan. Minulle näitä koettelemuksia on tällä viikolla tullut jo kahdesti toinen epävarmuuden ja vanhan uskomuksen esiin pullahtaessa ja toinen tämän tekstiviestittelyn muodossa. Molemmat vahvistivat sitä, että olen oikealla polulla. Paljon on vielä opittavaa, mutta ilolla jaan näitä oivalluksia ja toivon, että joku muukin mahdollisesti näiden avulla saa omat oivalluksensa.

1 kommentti:

  1. Olen tätä pyöritellyt ja pyöritellyt. Ihmeellisen positiivisesti pystyt suhtautumaan noinkin aggressiiviseen tapaan ilmaista nimettömyyden taakse verhoutuen mielipiteensä. Ei voi kuin ihailla. Luulen kyllä, että tämän henkilön karttalaukku on päässyt vuotamaan pahemman kerran. Itse NLP:tä sen paremmin tuntematta :) Aurinkoista Pääsiäistä ♥

    VastaaPoista